wrapp-logo

Wrapp är en applikation som gör det möjligt att köpa presentkort digitalt och man samarbetar med diverse företag. Appen lanserades för den svenska marknaden 2011. Företaget växte dock snabbt och på bara fem månader var man redo att försöka ge sig ut på den amerikanska marknaden. Med ett stort riskkapital i ryggen och med ett företag värderat till cirka en halv miljard kronor har Wrapp spåtts en lysande framtid. På sin internationella hemsida beskriver man sig själva som ”a friend-to-friend marketing platform for targeted, performance-based customer acquisition and retention campaigns”.
Nu skakar det dock rejält runt företaget.
Dagens Industri rapporterar att användandet av applikationen är på nedgående. När tidningen har undersökt  nedladdningsstatistiken på Itunes har appen tappat rejält. En stor finansiär har dragit sig ur samarbetet och man söker nu nytt kapital.

Spridd aktivitet i sociala medier
Hur ser då företagets aktivitet ut i sociala medier, de plattformar där man kan interagera med sina användare? Vid en undersökning kan det utläsas att man har närmare 80 000 följare på sin internationella Facebooksida. Detta kan sättas i paritet med företagets Instagram där man har lite över 600 följare. På Twitter har man cirka 3 500 följare. Detta är en relativt låg siffra i jämförelse med till exempel kaffekedjan Starbucks egen lösning för presentkort online. Företagets sida för presentkort har över hundratusen följare. Wrapp:s senaste inlägg på Twitter publicerades den 21 maj. Detsamma gäller även Instagram. På Facebook har ingenting publicerats sedan den 19 maj.

Oroar sig inte
Inom företaget är man dock inte oroliga över utvecklingen.
“Det här är ett hack i kurvan. Jag är väldigt optimistisk vad gäller den vision vi har, som har potential att förändra den globala handeln. Samtidigt är jag väldigt ödmjuk inför hur komplicerad och tuff den utmaningen är”, säger Hjalmar Winbladh som både grundat och är VD för företaget till Dagens Industri.

JOAKIM JOHANSSON