Tags

, , ,

Reportage - Ettan

 

 

 

 

 

 

 

Jonas “Sp4zie” Ring har det senaste året växt fram som en av de största profilerna på Youtube i Sverige. I drygt två år har han kämpat för att nå dit han är idag.
 Det gäller att hitta något man kan jobba med långsiktigt. Något man kan bygga på, säger han.

Jonas Rings Youtube-kanal “Sp4zie”, som handlar om datorspelet “Leauge of Legends”, har idag nästan 450 000 prenumeranter. Totalt har hans videor tittats på drygt 73 miljoner gånger. Med dem siffrorna ligger han på femte plats i Sverige bland populära Youtube-konton, medan han  globalt sett ligger på plats 816. Jonas Ring berättar att det inte finns några genvägar att gå för att nå dit.
 Man kan aldrig bara hitta på “den nya grejen” som slår, något unikt. Det kan man inte sikta på. Det kan på sin höjd hända någon enstaka människa som har riktigt tur, säger han.

Börja i rätt ände
Det finns mycket råd om hur man exempelvis manipulerar algoritmer på Youtube för att få mer traffik till sin egen kanal. Enligt Jonas Ring tjänar man ingenting på att lära sig det, så länge man inte börjar i rätt ände.
 Det spelar ingen roll alls så länge man inte har innehållet, så att säga. Först och främst måste man som sagt hitta något att bygga på: något man är duktig på. Det behöver inte vara unikt. Men gärna något man själv gillar och brinner för jävligt mycket. Det är där man ska börja.
Vad var det du hittade att bygga på? Och vad är du duktig på?
– Jag hittade min persona, “Sp4zie” alltså. Jag har byggt på det och humor. I början var jag dålig på humor, så man måste ju utvecklas. Sen var jag duktig på, och tycker mycket om, “Leauge of Legends”. Därför föll det naturligt att rikta in mig på det.

Andra sociala medier
Youtube är Jonas Rings självklara huvudkanal, men “Sp4zie” finns på flera andra sociala medier. På Facebook, Twitter och Instagram har han sammanlagt närmare 180 000 följare.
 För mig är det jätteviktigt att finnas på olika plattformar. I grund och botten handlar andra sociala medier om att marknadsföra min Youtube-kanal, det är ju den jag tjänar pengar på. Men det handlar också om att interagera mer med mina fans och bjuda dem på något annat än materialet på Youtube. På Facebook har jag bland annat olika tävlingar ganska ofta, säger han.

Johan Rodfelt

Länkar: http://socialblade.com/youtube/top/country/se
https://www.youtube.com/user/Sp4zie/featured