Instagramkontot @kvinnohat har funnits i mer än ett år. Namnet kom inte till av en slump, utan startades anonymt av några tjejer som fick nog av alla orättvisor mellan könen, allt från kvinnors lägre lön till all tydlig sexism i reklamer. Protesterna mot könsmaktsordningen blev plattformen @kvinnohat, som idag är en stafettpinne veckovis mellan feminister.

De anonyma skaparna bakom kontot ville upplysa allmänheten och andra feminister om bland annat vardagssexism. Mäns makt och kvinnoförtryck som finns i olika former. Instagramkontot lägger upp blandade bilder och sexistiska reklam, eller citat och bilder som en protest mot detta. Idag har de postat över niohundra bilder och har nästan fyrtiotusen följare.

Kontot blev uppmärksammat förra året när krönikören Hanna Hellquist berömde kontot för sitt mod att våga låta bli att skratta åt sexistiska skämt och istället kritiserar reklamer som använder kvinnokroppen som ”sälja-en-grej-med-en-tjej” med sexualiserat bildspråk.

I mer än ett år har @kvinnohat funnits och har utvecklats från en plattform med genusglasögon til en stafettpinne mellan olika feminister. I skrivande stund är Lilith budbärare. Det är en elevförening på Vasaskolan i Gävle som arbetar för jämställdhet, tillsammans är de 20 medlemmar. De blev tillfrågade och såg sin chans att höras bland likasinnade. Liselott Boustedt sitter i styrelsen för Lilith och ansvarar för @kvinnohat.

– Vi tycker @kvinnohat är jättebra. Det är ett tillfälle för oss att höras och nå ut. Igår hade vi temadag film där vi tipsade om filmer med kvinnlig representation på ett bra sätt. Vi har också berättat om vår förening och vill dela med oss av våra erfarenheter men också ta emot tips från andra, säger Liselotte Boustedt.

http://instagram.com/kvinnohat#

http://nojesguiden.se/artiklar/intervju-kvinnohat

http://www.dn.se/nyheter/hanna-hellquist-instagramkontot-kvinnohat-ar-en-bra-kompis/

Hanna Elmberg