Image
Foto: Metro

En vanlig tonårskille som kombinerade humor med rörlig bild blev en fullträff. Bloggaren och Youtube-fenomenet William Spetz visste precis vad som krävdes för att väcka uppmärksamhet på nätet.

En 12-årig pojke med namn William Spetz startade en blogg hemma i pojkrummet i Umeå. Han tröttnade tidigt på att det endast var familjen som läste det han skrev och frågade Västerbotten Kuriren om han fick skriva hos dem, vilket gav positivt gensvar. Något år senare fick William inspiration från Gina Dirawis videobloggar och började göra egna videoklipp via Youtube. Genren han valde var tydlig – humor.

Videoblogga
Det är oftast olika sketcher William gör i sina videoklipp där han spelar olika roller. I början gick det trögt och det var knappt några som tittade men efter lite träning ramlade responsen in. Och plötsligt kändes det inte lika kul att blogga i skriftlig form. William valde att satsa helhjärtat på att videoblogga och genombrottet kom när han la ut videon ”Nationella prov makes u mad??!” i början på 2012. Aktiviteten på hans Youtube-kanal var stor, den video som har flest visningar ligger på över två och en halv miljon.

Egen serie
När telefonen ringde hemma hos William en dag och det visade sig vara SVT trodde han att det var ett skämt. Men det var helt på allvar och SVT ville göra en humorserie med honom i samma stil som hans videobloggar, och visst blev det så. Som 16-åring hade William sin egen serie, som finns det finns fler säsonger av.

Press
Men livet som Youtube-kändis är inte alltid en dans på rosor. När William  började samarbeta med SVT blev hans egna videobloggar färre. Han fick dagligen kommentarer från följare som menade att det var hans skyldighet att fortsätta göra videos och gärna på Youtube där han började. William  skriver på sin blogg:
– Jag är så mycket mer än bara videos, jag har mer att ge än så. Jag vill skådespela (…). Jag säger inte att jag aldrig mer kommer göra videos, att jag slutar. För det kan jag ju inte veta. Men just nu så är Youtube inget forum jag vill vara på, för där finns press, och press dödar all kreativitet har jag lärt mig.

Oslipade diamanter upptäcks titt som tätt på Youtube och i andra sociala medier idag, bara se vilken utveckling unga William Spetz har gjort. Med Gina Dirawi som en av hans förebilder lär vi nog få se mer av Umeåkillen framöver, mycket mer.

Länkar
https://www.youtube.com/user/lillabloggen
https://www.youtube.com/watch?v=VwD6gKc67iM
http://williamspetz.wordpress.com/2014/01/28/varfor-jag-inte-gor-videos/
http://www.svt.se/williams-lista/natfenomenet-william-spetz

Amanda Andersson