Ett sätt att bilda opinion kan vara genom en blogg, så var är det för Fanny Åström. Hon har bloggat i fyra fem år och under resans gång handlade det först om kläder men ju mer hon växte desto mer blev inriktningen politik. Idag är bloggen ett diskussionsform för kvinnor mot patriarkatet.

Fanny Åström studerar statsvetenskap vid Uppsala Universitet men hon kanske är mer känd som bloggerskan ”den rabiata orakade rabiesfeministen”. Från början var tanken inte feministisk.

-När hon var yngre var inspirationen Hanna Fridéns blogg. Då skrev jag mest om relationer, kläder och sen blev det mer och mer politik i takt med min utveckling och intresset för omvärlden. Då bytte jag plattform och bloggen blev mer politisk och feministisk. Ju mer jag skrev om politik desto mer intresserad blev jag, säger Fanny Åström.

I samma veva började hon att hänga mer i politiska kretsar och då blev bloggen uttalat politisk. Idag kallar hon sig radikalfeminist och kommunist. Fanny hävdar att man oftast blir tillsagd som kvinna att det man känner och tycker inte riktigt stämmer. Bloggen däremot är ett forum där människor kan utbyta sina egna erfarenheter och bekräfta varandra.

– Jag har skrivit mycket relationer och av det kommer som respons att kvinnor delar med sig av sina erfarenheter. Det jag vill uppnå är att kvinnor ska känna sig trygga och kunna diskutera vad de blir utsatta av från patriarkatet. Min blogg är en mötesplast och det är ju såklart ett steg i någon slags feministisk aktivism där strukturer synliggörs. Och dessutom stärka folk i sina upplevelse, säger Fanny Åström.

Responsen på bloggen har varit väldigt blandad men hon tycker ändå det viktigaste är att människor kan dela med sig till andra.

– Människor skriver att ”du har fått mig att se saker som jag inte har sett innan”. De skriver också att ”du har fått mig att må bättre genom att känna mig mer trygg i mig själv och mina egna upplevelser”. Sedan är det klart att jag också får dålig respons, de tycker att jag för extrem eller att jag är elak mot män. Men responsen är övervägande positiv och det viktiga är att kvinnor kan dela med sig av sina erfarenheter till andra, säger Fanny Åström.

http://www.arsinoe.se/

 

Hanna Elmberg