Internet ger oss alla möjligheter att skapa ett personligt varumärke på marknaden och bloggar är mer populära än någonsin. Hur vi väljer att använda detta varumärke är upp till oss. Vill vi uttrycka oss i skriftlig form eller kanske rörlig bild? Vi har alla möjligheter och det tackar vi teknikutvecklingen för.

Blondinbella, Kissie och Kenza. Ordet ”blogg” ploppar automatiskt upp i huvudet. Omkring år 2005 slog detta fenomen igenom i Sverige och idag finns drygt 132 000 bloggar registrerade på Bloggportalen. Många använder internet och framför allt bloggar till att synas och skapa sig ett varumärke. Att skapa och bygga upp ett varumärke på webben blir allt vanligare i och med internets enorma fart framåt i utvecklingen. Det finns Facebook, Twitter, Instagram, och bloggar som kan användas som verktyg. Självklart finns det olika metoder för att bygga upp detta. Poängen är att sticka ut och göra något speciellt som leder till att läsarna vill komma tillbaka. När varumärket är uppbyggt och ens publik är trogen, då är det dags att agera. Då finns alla möjligheter att uppfylla sina drömmar, kanske handlar det om att göra karriär eller bara underhålla folk som en hobby.

Videobloggar
Ludwig Källén, 20 år från Ed, använder Youtube som plattform för att skapa sitt varumärke. Han har tillsammans med kompisen Linus Valberg en kanal på Youtube där de producerar humoristiska videobloggar.
– Vi gör det vi tycker är kul. Från början gjorde vi våra videobloggar mest för vår egen skull. Sedan insåg vi att andra också gillade det, säger Ludwig Källén.
Uddevallarobert, som kanalen heter har nästan 400 följare. Klippet som fått absolut flest visningar, som handlar om att få in så många tuggummin i mun som möjligt, har nästan 20 000 visningar och har spridit sig framför allt på Facebook.

Att Ludwig Källén och Linus Valberg har en kanal ihop beror på att de arbetar mycket bättre tillsammans och det är framför allt mycket roligare. När Ludwig Källén får frågan om hur deras Youtube-kanal ser ut om tio år svarar han:
– Vi försöker hitta en nisch och vill lägga fokus på sådant som media inte gör.
Idag tror han inte att innehållet som de producerar just nu går att tjäna pengar på. Men om ett tv-bolag hör av sig och är intresserade av ett samarbete så håller de definitivt dörrarna öppna.
– Det hade varit en dröm på ett sätt, att ha den kreativa friheten.

Image
Linus Valberg och Ludwig Källén
Foto: Privat

Länkar
https://www.youtube.com/channel/UCj0Sfxh28t-Qg01d0LxA__A
https://www.youtube.com/watch?v=q8ozTXZGWHI&list=TL9Id4hUfda7adV0T9AzQkZE32Bics38_7
http://www.bloggportalen.se/BlogPortal/view/Home

Amanda Andersson