De senaste veckorna har Sverigedemokraternas marknadsföring varit en het potatis i den politiska debatten. Den har JK-anmälts, bombarderats med ägg och fått Stadsmissionen på sig. Nu satsar både Miljöpartiet och SSU hårt på kampanjer mot rasism och främlingsfientlighet i sociala medier.

Kampanjen har sin grund i att Gustav Fridolin i en debattartikel i tidningen Expressen gick hårt åt Sverigedemokraterna och partiets agenda. ”Häng gärna ut mig på era affischer. Använd er stora valkassa till att försöka sänka miljöpartiet, just som ni lovat. Men sparka inte på dem som ligger” skriver Fridolin i sitt avslutande stycke. Med anledning av detta startar nu Miljöpartiet kampanjen och hashtagen #SlåPåMigIställetSD samtidigt som man går till angrepp på Sverigedemokraterna på de rörliga reklamskyltar man har uppsatta på vissa håll i landets tre största städer. I ett uttalande i branschtidningen Resumé pekar Miljöpartiets kampanjledare Emma Rung på vikten av att kunna vara snabbfotad under en valrörelse. Man har i samband med tilltaget även släppt en ny valfilm.

SSU slår mot nazisterna
SSU vill inte vara sämre. Man har lanserat kampanjen #neverforgettovote, en kampanj där man visar på nazisitiska vindar runtom i Europa och vikten av att bekämpa dessa. ”Det fungerar som ett digitalt demonstrationståg inför EU-valet den 25 maj” skriver man på sin hemsida. Videon har sett av uppemot 130000 personer. Enligt kampanjens hemsida och sidan SharedCount har länken delats på Facebook över 8000 gånger. Över 700 tweets har berört ämnet.
” – Många unga förstår inte vikten av att rösta i EU-valet. Då känns det extra relevant att göra en kampanj som engagerar många, såväl kända personer som unga ser upp till, som alla andra som vill markera mot den växande nazismen i Sverige och Europa, säger SSU:s kommunikationsansvarige Juan-Pablo Roa.

Twitter har reagerat
Många kända människor har hakat på trenden och visat sitt stöd på Twitter. Alltifrån musiker till journalister har visat sitt gillande för såväl Miljöpartiets kampanj såväl som SSU:s, både i och utanför Sverige. En stor del av uppmärksamheten runt SSU:s kampanj har bestått av att frontfiguren i videon är Rainer Höss, barnbarn till en tysk lägerkommendant vid namn Rudolf Höss.

Länkar:
http://www.neverforgettovote.com
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article18882721.ab
http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3827678.ece
http://www.resume.se/medieval/2014/05/19/miljopartiet-i-anti-sd-kampanj/

JOAKIM JOHANSSON